Thursday, June 2, 2011

Tips Menyimpan Makanan Dengan Betul

Kepada ibu-ibu yang bekerja ataupun surirumah tangga, berbelanja keperluan makanan keluarga merupakan tugasan yang tak dapat dipisahkan dari rutin sehari-hari yang selalu dihadapi. Bagi suri rumah tangga mungkin hal tersebut tiada menjadi masalah karena boleh
kepasar setiap hari, yang wanita yang berkerja hal ini agak memakan waktu, Oleh itu elok jika kita mempelajari sedikit cara penyimpanan buah dan sayur agar boleh bertahan lama dan tetap segar. Berikut adalah tips yang yang boleh dijadikan sedikit panduan untuk kita.

1. Pilih buah dan sayur yang bermutu baik. Untuk menghindari kerosakan, sebelum disimpan dalam alat pendingin, bersihkan terlebih dahulu sayur dan buah, lalu cuci hingga benar – benar bersih.

2. Bila tidak segera dimasak dalam 1 – 2 hari, simpanlah bahan makanan yang mudah rosak di dalam bahagian pembekuan (freezer).

3. Peralatan untuk pembekuan dapat berupa bekas atau kotak plastik, kertas selofan, peralatan logam. Peralatan harus kedap udara agar tidak terjadi oksidasi bahan selama penyimpanan.

4. Simpan sesuai suhu
Kita umumnya menyimpan semua buah dan sayuran di dalam peti sejuk. Padahal buah dan sayuran tertentu justru rosak jika disimpan di dalam suhu dingin. Contohnya labu, tomat dan jeruk.

5. Simpan makanan kering di peti sejuk
Makanan kering seperti terigu, maizena, padi-padian (grain) cenderung mengundang serangga yang merosaknya sehingga tak boleh diguna lagi. Untuk mencegah kerosakan simpan di dalam peti sejuk atau freezer yang membuatnya terhindar dari hama.

6. Simpan buah dan sayuran secara terpisah
Kita sering menyimpan buah bersama dengan sayuran di dalam kotak keras di dalam peti sejuk. Beberapa jenis buah, termasuk apel, mengeluarkan gas yang disebut ethylene. Gas ini membuat sayuran lebih cepat matang. Jadi, simpan buah dan sayuran secara terpisah sehingga sayuran tidak cepat matang.

7. Sayuran seperti lobak, labu siam, kol, brokoli dan buncis boleh ditempatkan dalam satu beg plastik sekaligus. Untuk sayuran berdaun seperti bayam dan kangkung, siang terlebih dahulu lalu masukkan dalam beg atau peralatan plastik.

8. Bahan masakan seperti halia, lengkuas dan kunyit boleh dibungkus dengan alumunium foil secara terpisah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...